Käyttökokemus ja käyttöliittymäsuunnittelu (UX & UI)
Digitaalisten palveluiden käytön pitää olla helppoa. Autamme asiakkaitamme tarjoamaan käyttäjilleen loistavan käyttökokemuksen mm. käyttöliittymäsuunnittelun ja palvelumuotoilun keinoin. Keskustelemme mielellämme juuri teille sopivasta lähestymistavasta.
Lue lisää ja ota yhteyttä.
Miten tarjoamme suunnittelupalveluita

Käyttäjätutkimus ja palvelumuotoilu
Kaikki lähtee käyttäjistä. Jos taustatietoa ei ole kerätty riittävästi tai halutaan muuten syventää ymmärrystä lähtötilanteesta, voi olla tarpeen toteuttaa tutkimuksen tai osallistavan suunnittelun kokonaisuus. Autamme lisäämään ja syventämään tietoa käyttäjien tarpeista mm. haastatteluilla, kyselyillä ja data-analyysillä. Fasilitoimme myös osallistavia työpajoja, jotta asiakkaan oman tiimin tieto, osaaminen ja motivaatio saadaan mukaan hankkeeseen.
Design sprint -työpaja
Design sprint on loistava tapa päästä nopeasti samalle aaltopituudelle: kyseessä on lyhyt ja intensiivinen, yhdessä suunnitteluun perustuva työpaja. Sen avulla päästään nopeasti tuloksiin rajaamalla käsiteltävä ongelma riittävän selkeäksi ja tuomalla oikeat ihmiset samaan tilaan muutamaksi päiväksi. Suosittelemme tätä erityisesti projektin alkuun, tai jos jokin kriittisen tärkeä kysymys uhkaa pysäyttää kehitystyön etenemisen.


Käyttöliittymäsuunnittelu & prototyyppaus
Kun työn eteneminen on selkeää ja työn kohde määritelty, voimme edetä suunnittelemaan yksittäisiä näkymiä ja siirtymiä niiden välillä. Lähdemme liikkeelle rautalangoista ja siirrymme kohti lopullisen näköisiä, interaktiivisia layoutteja ja mock up -malleja. Riittävä määrä iteraatiota käyttöliittymäsuunnittelussa voi säästää huomattavasti suuremman määrän työaikaa (ja kustannuksia) myöhemmässä kehityksessä.
Ohjeistus ja dokumentaatio
Suunnittelun tulokset kootaan yhteen ja ohjeistetaan. Dokumentaatio voi olla kevyt ohjeistus tai laaja Design system -kirjasto. Siinä esitetään ainakin suunnittelun tärkeimmät periaatteet ja visuaaliset säännöt esimerkkeineen. Pitkässä juoksussa toimiva Design system -ohjeistus luo palvelun tai tuotteen kehitykseen jatkuvuutta ja eheyttä, niin että myös myöhemmät saman palvelun ääressä työskentelevät tuottavat tuloksia jotka ovat linjassa aiemman kanssa.

Usein kysyttyä
UX tarkoittaa käyttökokemusta (user experience) ja UI käyttöliittymää (user interface). Ensimmäinen on subjektiivinen kokemus jota ei voi varsinaisesti suunnitella, mutta jonka voi pyrkiä tuottamaan halutunlaiseksi: jälkimmäinen on kaikille käyttäjille sama.
Palvelun isosta kuvasta. Palvelumuotoilu tarjoaa ylätason, jonka puitteissa mietitään palvelukokonaisuutta erityisesti loppuasiakkaan näkökulmasta, tarkennetaan ymmärrystä käyttäjistä ja pyritään varmistamaan että käyttöliittymä on osa laajempaa saumatonta käyttökokemusta. Joskus on syytä toteuttaa jonkinlaista käyttäjätutkimusta ja hankkia lisää taustatietoa ennen jatkokehitystä. Kannattaa myös miettiä onko palvelun käyttötarkoitus määritelty riittävän hyvin. Suunnittelussa liikutaan ylätasolta kohti detaljeja.
Mallinnokset ja dokumentaatio. Mallinnoksella tarkoitetaan tässä varsinaisen palvelun/tuotteen näköispainoksia: rautalangat, leiskat ja mockupit. Mallinnoksia tehdään sekä komponenteista että näkymistä. Dokumentaatioksi voi riittää suunnitelmien kattava kommentointi, mutta usein on tarpeen tehdä myös laajempi määrittely toiminnoista jne.
Tällöin ulkoasun määrittelevät framework ja asiakkaan graafinen ohjeisto. Toisinaan mitään päätöksiä ei ole tehty, jolloin on tarpeen suunnitella ensin ilmeen peruselementit: värit, fontit ja muut visuaaliset määräävät tekijät. Tällöin tästä työstä on syytä muodostaa oma työkokonaisuutensa, tai jopa erillinen projekti.