Verkkokaupan perustaminen on nyt jos koskaan ajankohtaista sillä huomattavissa on, että ostaminen on siirtymässä huimaa vauhtia yhä enemmän verkon puolelle. Paketteja notkuvat postin palvelupisteiden varastohyllyt sekä täyteen tukitut pakettiautomaatit, erityisesti juhlapyhien aikaan, kielivät suomalaisten kotona tapahtuvan nettisurffailun kasvusta ja nousevasta suosiosta vielä arvoon arvaamattomaan.

Verkkokaupoista ostaminen lisääntyy kiihtyvää tahtia

Asiakkaat ovat siirtyneet melko lyhyessä ajassa tekemään ostoksia entistä enemmän verkkoon. Muutamia kasvun kiihdyttäjiä mainitakseni ovat muun muassa mobiilimaksamisen helppous, huimia harppauksia eteenpäin ottanut logistiikka sekä yhä enemmän verkossa vietetty aika erilaisten laitteiden ääressä.

Posti julkaisi loppuvuodesta 2020 mielenkiintoisen Suuri Verkkokauppatutkimus 2020 -tutkimuksen, jossa tutkittiin suomalaisten ostokäyttäytymistä verkossa. Tutkimus paljasti, että suomalaisista jopa 57% kertoo ostavansa verkkokaupasta kuukausittain, lähes 30% taas viikoittain. Verkkokaupasta tehtyjen ostosten lisääntyminen ei ole lainkaan tuulesta temmattua, vaan todellinen muutos suomalaisten tavassa kuluttaa tuotteita ja palveluita, joten verkkokaupan perustaminen voi tulla kysymykseen jopa pk-yrityksillä.

Pärjääkö kotimainen verkkokauppa kansainvälisessä kilpailussa?

Päätä ei kannata pyöritellä epätoivon merkiksi, sillä peli on vielä avoin erityisesti kotimaisille yrityksille. Tutkimus kertoi, että vuonna 2020 ostamisessa suosittiin enemmän kotimaisia verkkokauppoja. Eli käytännössä, paikallinen pk-yritys saa jalansijaa markkinoilla, joita hallitsevat ulkomaisten verkkokauppojen suuret jättiläiset, kun vain päättää ottaa sen. Verkko-ostamisen kehityksen kelkasta ei kannata tippua!

Kannustan jokaista yrittäjää harkitsemaan vakavasti verkkokaupan perustamista myytäville tuotteille ja palveluille, jotta tulevaisuudessa on mahdollista tavoittaa yhä useampi verkkoshoppailijaksi ryhtynyt suomalainen ja miksei myös ulkomainen asiakas. Kuluttajat ovat hereillä, he tiedostavat valintojensa merkityksen jopa verkkokauppaostoksia tehdessään. Eikö olisi mahtavaa, jos asiakkaalla on mahdollisuus tehdä ostoksia puhelimella paikallisten tai ympäryskuntien yritysten verkkokaupoissa vaivattomasti kiireisen arjen keskellä? Se on mahdollista, kun paikallinen yritys ottaa asiakseen tarjota tuotteitaan myös verkossa.

Ensimmäinen askel kohti verkkokaupan perustamista on vaikein

Verkkokauppaa avattaessa kaiken ei tarvitse olla heti-nyt-täydellistä, vaan alun hyppy on kaikkein tärkein ja samalla ratkaisevin askel kohti tulevaa. Jopa umpista tietä lapioidessa. Verkkokauppa ei ole koskaan täysin valmis vaan se elää ajan mukana ja kehittyy asiakkaiden tarpeita kuunnellen. Apua, oppaita, niksejä ja vinkkejä on tämä kyseinen verkko pullollaan ja asiantuntijat auttavat sinut mielellään alkuun!

SOHOVA on asiantuntijasi, kun haluat lähteä perustamaan verkkokauppaa. Me toteutamme käyttäjäystävällisen WooCommerce-verkkokaupan helppokäyttöiselle WordPress-sivustolle, joiden kanssa pärjäät ilman koodaustaitoja.

– Eveliina

Lisätietoja

Eveliina Kallunki
puh. 040 579 3771
eveliina@sohova.fi

Mikko Pulju
puh. 040 129 3487
mikko@sohova.fi

Ota yhteyttä

040 558 3663

myynti@sohova.fi