Valokuvauksen hyödyt web-kehittämisessä

Valokuvauksen hyödyt web-kehittämisessä

Terve, mie olen Lahtisen Sakari, työskentelen web-kehittäjänä ja olenkin aika tuore kasvo vielä. Opiskelen tällä hetkellä Lapin AMK:ssa tieto- ja viesintätekniikan insinööriksi. Harrastan valokuvausta vapaa-ajallani ja suurimman osan ajasta kamera osoittaa koiriin. ”Miksi koiriin?”, saattaa joku ihmetellä. Siksi, koska koirille ei tarvitse kertoa, mitä tehdä kameran edessä. Koira vain on oma itsensä, heiluttaa häntää ja nauttii hieman pidemmästä lenkistä, missä minä olen mukana ikuistamassa tätä onnellisuutta. Koska koirilla on tapana olla nopeita liikkeissään, luo se omaa haastavuutta niin kuvaajalle kuin kameralle pysyä mukana actionissa ja onnistua kuvissa. Sen lisäksi kuvat ovat aina autenttisia eikä vääntämällä väännettyjä.

Nettisivujen kuvat

Käytän valokuvaustaustaani hyväkseni, kun työskentelen. Nettisivujen ulkoasua suunnitellessani en ole riippuvainen siitä, millaisia kuvia muut ovat ottaneet vaan voin pakata kamerani ja lähteä ottamaan ne kuvat, jotka tarvitsen. Näin minä olen se, joka määrää, minkänäköiset nettisivuista tulee. Tämän lisäksi asiakkaan nettisivuista tulee tyyliltään yhtenevät, näyttävät, aidot ja rehelliset, kun kuvat vastaavat todellisuutta ja ovat hyvälaatuisia. Mikä olisi sen enemmän paikallista ja Likiliike-sertifikaatin arvoista kuin paikallinen yritys, jonka nettisivuja tehdessä on käytetty vain ja ainoastaan paikallisia resursseja?

Kuvien hyödyntäminen markkinoinnissa

Kuvilla on suuri vaikutus niin yrityksien nettisivuilla, markkinoinnissa, sosiaalisessa mediassa ja yleensäkin internettiä selattaessa. Millaisen kuvan antaa yritys, joka hypoteettisesti sijaitsee Lapissa, mutta nettisivut ovat täynnä palmujen ja kookoksien kuvia? Entäpä jos Instagramista poistettaisiin kuvat, mitä jäisi jäljelle? Markkinoitaessa yritystä tai palvelua, kuvat antavat laajemmin tietoa ensisilmäyksellä kuin teksti niiden alla. Jos kuva on huono ja tylsä, ei yleensä viitsitä perehtyä sen syvällisemmin asiaan. Mutta jos kuva on hyvä ja puoleensavetävä, herättää se mielenkiintoa. Parhaimmassa tapauksessa kuva tuo yritykselle tuloja ja/tai uusia asiakassuhteita.

Jäädään mieliin

Oma tavoitteeni valokuvauksen kanssa on, että omat kuvani jättäisivät niin sanotusti hyvän maun suuhun, kun kuvaan jossain törmää. Ei haittaa, vaikka kuva ei sillä hetkellä herättäisikään räjähtävää kysyntää, jos se jää verkkokalvoille mieleen. Jos myöhemmin tuleekin tarve esimerkiksi nettisivuille, niin tietää mistä aloittaa, kun muistaa sen yhden mieleenpainuneen kuvan, mikä koski juurikin nettisivujen hankkimista. Hyvin otettu kuva onkin vähän kuin laittaisi rahaa sukanvarteen, siitä on hyötyä myöhemmin tulevaisuudessa. -Sakari

Lisätietoja

Sakari Lahtinen
puh. 040 5804192
sakari.lahtinen@sohova.fi

Jari Kunnari
puh. 040 5583663
jari@sohova.fi

Ota yhteyttä

040 558 3663

myynti@sohova.fi